Een goed idee uit Duitsland. Kan dat?

Zelf werkte ik in 1997 een tijdje in Frankfurt, voor Leo Burnett’s ‘Michael Conrad & Friends’ – concepten bedenken voor een internationale pitch voor het Samsonite account. Die pitch verloren we, maar het leerde me wel dat er in Duitsland heel anders gekeken wordt naar dit vak. Voor onze oosterburen is de arbeidsethos belangrijker dan de output. En zo gebeurde het met enige regelmaat dat de copywriter aan het eind van de dag 100 kopregels had geschreven en de artdirector 16 lay-outs had geschetst, maar dat een goed idee ontbrak. Nergens te bekennen. Nada, niemals, nirgendwo. En dit afgrijselijk niet leuke ‘idee’ spreekt natuurlijk ook boekdelen. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen. Scholz und Friends, bijvoorbeeld. En natuurlijk: Jung von Matt. Van de hand van laatstgenoemd bureau een meer dan geniale huisstijl als Paarse Koe dit keer: wat een knap staaltje van visualiseren, zeg. Het is voor de Duitse versie van NBC Universal’s ‘13th street‘ – een horrorzender. Meer hoef ik niet te zeggen, natuurlijk. Niets dan hulde. Purple Cow Level: een 9,5