Extreem geweldig – Red Bull

In 1996 was ik als copywriter bij Noordervliet & Winninghoff / Leo Burnett (Googlen heeft weinig zin, ze bestaan niet meer) verantwoordelijk voor de introductie van Red Bull in Nederland. We moesten destijds werken met die vreselijke tekenfilmpjes – bedacht door het Duitse bureau Kastner und Partner. Daar was weinig tegenin te brengen – ‘Herr Kastner” had destijds in ruil voor zijn medewerking aan de nog straatarme en startende Dietrich Mateschitz 25% van de aandelen bedongen, dus hij zat als een bok op de haverkist. Gelukkig werden de jongens van Jiskefet destijds net een beetje ‘hot’ en kwam ik op het idee om de jongens een dagje in de studio te zetten met wat biertjes erbij. Grappig genoeg werden hun stemmetjes behoorlijk opgepakt door het grote publiek. Het “doei-doei…” van Michiel kwam op een gegeven moment je oren uit. En ach, we hebben er met z’n allen toch maar mooi Creative Multimedia Advertising Agency MultiLul, met Marlous, heeft u één momentje? aan te danken. Tijdens mijn werkzaamheden voor Red Bull, mocht ik in Wenen een soort veredelde ‘Ter land, ter zee en in de lucht’ meemaken, gesponsord en gefaciliteerd door Red Bull. Spielerei, uiteindelijk, vergelijken bij de enorm consequente manier van marketing die Red Bull in de jaren erna begon te vertonen, als aanjager van extreme sports. Ik kan niet anders dan enorm respect opbrengen voor dit merk, dat vliegen zonder vleugels zó minitieus en zó relevant tot haar eigen Paarse Koe heeft weten te maken – hun Red Bull Stratos Space Jump vind ik dan ook het absolute…eh ja, hoogtepunt. Purple Cow Level: een 12+.