Kleine moeite, groot plezier.

De babyboomers onder ons herkennen in de titel van dit blogpostje natuurlijk de vroegere pay-off van een campagne van TNT Post, destijds nog gewoon ‘de PTT’: “Een kaartje. Kleine moeite, groot plezier”. Als een typisch Oostduitse grootmolog ging de PTT, pardon: TNT Post nog héél lang door met die campagne, tot diep in het e-mailtijdperk. Waar ze opeens tegen een muur van dalende omzetten, in elkaar stortende businessmodellen, opeens opduikende concurrenten en de bloedige gevolgen daarvan aankeken en de heren topmanagers elkaar verbaasd aanstaarden: “wat was er toch gebeurd, onderweg?”. Dat doen ze in Zweden beter. Swedish Post snapt tenminste het aloude credo “If you can’t beat them, join them” en besloot een werkelijk prachtige campagne te laten ontwikkelen die laat zien hoe het ook kan. Dat dat dan weer wat bomen gekost heeft, zie ik op dit moment door de vingers. Die hebben ze namelijk genoeg in Zweden. Purple Cows Level: een onmiskenbare 11 +.