Truth well told.

Reclamebureau McCann is wereldwijd gebouwd op een simpele missie, ooit bedacht door de oprichter: ‘Truth well told”. Of ze zich daar altijd aan houden, is een tweede. Maar het blijft een prachtig uitgangspunt. Vertel de waarheid, en niets dan de waarheid. En wel op zo’n manier dat-ie blijft hangen, aanspreekt, overtuigd of anderszins binnenkomt. Simpel. Een paar jaar geleden onstond er echter een discussie in het vak, over de ‘hardheid’ waarmee goede doelen hun boodschap communiceerden. En of dat wel ‘kon’. Onze commercial voor Amnesty werd er ook nog bijna het slachtoffer van. Vliegen in oogjes van hongerende kinderen in Ethiopië mochten opeens niet meer, alles moest opeens ‘positief’. En oplossingsgericht. Ik heb het altijd grote onzin gevonden. Gelukkig denken ze er in Australië ook zo over, en hebben ze daar lekker de neiging  de waarheid goed te vertellen. Boem, pats, kedeng! Tussen de ogen, recht in de in de onderbuik. Via Cor Hospes op Twitter werd ik weer eens op deze gewezen. Tien tegen één dat dat veel meer helpt dan zalvende en positieve verhaaltjes. Purple Cow level: een 9,5