Verder open kan een deur niet.

Water is nat. Poep stinkt. ’s Nachts schijnt de zon niet. Pakjesavond valt dit jaar op 5 december. En Yolante is een meisje. Zomaar wat boude beweringen van mijn kant die lastig te weerleggen zijn. Je kan hoog of laag springen, maar er valt moeilijk over te discussiëren. Dat maakt ook dat de beweringen weinig spannend zijn en al helemaal niet bij je aankomen. Als copywriter gebruik maken van zulk soort open deuren, maakt niet bepaald dat je de meest overtuigende teksten schrijft. Sterker nog: op het gebruik van open deuren staat bij elke creatieve opleiding (vooral die van Purple Cows) zo’n beetje de doodstraf. Of in elk geval verbanning uit het vak. De copywriter van deze ‘advertentie’ is óf nooit afgestudeerd of heeft niet eens de moeite genomen wat te leren. Zelden zag ik zo’n zinloos gebruik van een dure 1/1 pagina als hier, zeg. “93% van CEO’s wereldwijd gelooft dat duurzaamheid cruciaal is voor het succes van hun organisatie in de toekomst”. Het staat er echt. Gister, in het FD. Ter waarde van een kleine € 50.000,00 (lees: 166 bij Plan Nederland geadopteerde kinderen voor de duur van één jaar), nog afgezien van de ongetwijfeld meer dan royale tarieven voor het reclamebureau en de stockfoto – wat doet dat achterlijk bloemetje daar trouwens, wat voegt het toe aan de ‘boodschap’? Nee, alsof die 93% iets anders invult dan dat ze het belangrijk vinden, op die regenachtige achternazondagmiddag waarop ze dachten: “Oh ja, die survey van Accenture zat nog in mijn mail, even wegtikken, die bagger”. Sjonge, jonge zeg… Nou, fijn dat we dat weten. Van die 93%. En nu dan, meneer Accenture? Wat gaan we daar nu mee doen, anders dan ‘heel corporate’ je naam en logo onder zo’n nutteloze bewering plakken? Afwachten tot men denkt: “Goh, wat goed zeg, dat ze dat soort dingen weten, daar, bij Accenture. De volgende keer ga ik daar toch maar eens mijn licht opsteken. Voor consulting, technology of outsourcing”. Dat geloven jullie zelf toch niet? Nee hoor, morgen ligt jullie uiting in de vuilnisbak. En bij 93% van de lezers ongetwijfeld nog niet eens bij het oud papier ook. Over sustainability gesproken.